Posted on

Chrapanie – przyczyny i sposoby na chrapanie

Chrapanie z pozoru nic nadzwyczajnego a jednak może być objawem wielu chorób i uniemożliwiać osobie chrapiącej jak i pozostałym domownikom spokojny sen. Najczęstszym powodem chrapania są wibracje wiotkiego podniebienia miękkiego do których dochodzi podczas wdechu. Dzieje się tak gdyż podczas snu jama ustna gardło i mięśnie twarzy wiotczeją co sprawia, że z braku napięcia tkanki zapadają się zmniejsza się przekrój tchawicy.  Przechodzące powietrze przez tak zmienione drogi oddechowe wydaje charakterystyczny dźwięk jakim jest chrapanie. Do pozostałych przyczyn chrapania zalicza się także:

  • Zmniejszona drożność nosa która najczęściej spowodowana jest przez krzywą przegrodę lub polipy.
  • Przerośnięte migdałki fizjologicznie zmniejszające przepływ powietrza w górnych drogach oddechowych.
  • Specyficzne zmiany anatomiczne górnych dróg oddechowych uniemożliwiające prawidłowy przepływ powietrza takie jak wydłużone podniebienie miękkie czy języczek.

Sposób na chrapanie

Warto zrobić badania czy nie dolega nam zespół ZOPS czyli zaburzenia oddychania podczas snu. Nieleczone mogą prowadzić do chorób układu krążenia a nawet zawał serca bądź udar mózgu. Czynnikami, które sprzyjają powstawaniu bezdechu sennego są między innymi otyłość, spanie na plecach oraz zmiany w budowie twarzoczaszki. Aby zdiagnozować tą przypadłość należy wykonać badania polismonograficzne. Jeśli wynik będzie pozytywny lekarz rozpocznie terapie za pomocą stałego dodatniego ciśnienia oddechowego. Do tego celu wykorzystuje się specjalnie w tym celu skonstruowane aparaty z maską tlenową którą chory zakłada przed snem. Farmakoterapia obecnie nie jest stosowana.

W przypadku gdy nie cierpimy na zaburzenia oddychania podczas snu a chrapanie jest spowodowane przyczynami o których pisaliśmy na początku artykułami warto znaleźć sposób na chrapanie. Powinniśmy zacząć od rzeczy najłatwiejszych do zrobienia czyli zmian złych nawyków, które nasilają dolegliwości. Warto:

  • Unikać infekcji i wyleczyć obecnie posiadane. Chrapanie może być spowodowane niedrożnością dróg oddechowych właśnie przez zwykłe przeziębienie. Katar lub inne z objawów infekcji zmusza nas do oddychania przez usta co może powodować nieprzyjemne dźwięki.
  • Spanie w pozycji na plecach powoduje, że język opada ku tyłowi co powoduje otwarcie ust a następnie zwęża się kanał nosogardła. Optymalną pozycją jest spanie w pozycji na boku. Ważne także aby nabyć dobrej jakości materac.
  • Odpowiednia poduszka zapewni prawidłowe podparcie głowy a w następstwie zdrowy sen.
  • Rzuć palenie. Nałóg ten powoduje zaleganie śliny w tchawicy i krtani oraz powoduje obrzęk śluzówki co jest przyczyną utrudnionego wydobywania powietrza z płuc.
  • Nie należy przed snem pić alkoholu gdyż podobnie jak leki nasenne i uspokajające powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka.
  • Zrzuć parę kilo. Otyłość to jedna z przyczyn chrapania a więc jeśli Ci doskwiera zacznij ćwiczyć oraz przejdź na dietę.
  • Zbyt duża temperatura w sypialni powoduje wysychanie śluzówki, co jest przyczyną chrapania. Pamiętaj aby temperatura nie przekraczała 21 stopni Celsjusza.
  • Stosuj środki ułatwiające oddychanie podczas snu. Obecnie na rynku jest wiele preparatów tego typu, jednym z nich SnoreBlock który zbiera wiele pozytywnych opinii.
  • Warto też wzmacniać mięśnie jamy ustnej i gardła przez częste żucie gumy.
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *